Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie, zwany dalej „regulaminem” określa szczegółową organizację, zakres oraz tryb pracy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie .
  2. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie, zwanej dalej „Centrum”, jest jednostką organizacyjną wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej i działa na podstawie:
  • ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142,poz. 1592, z późn. zm.)
  • ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn.zm.)
  1. Centrum realizuje zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej, jak również określone w następujących aktach prawnych:
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
  • ustawy o ochronie zdrowia psychicznego,
  • ustawy o zakładach opieki zdrowotnej
  • ustawie o finansach publicznych,
  • innych ustaw.

§ 2

  1. Centrum kieruje Kierownik przy pomocy Głównego Księgowego i pozostałych pracowników Centrum.
  2. W skład Centrum wchodzą następujące piony:
  • finansowo – księgowy,
  • pomocy społecznej,
  • pomocy niepełnosprawnym,
  1. Przy Centrum działają:
  2. Ośrodek Interwencji Kryzysowej
  3. Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności

§ 3

Zadania wspólne dla wszystkich pionów:

  1. Opracowywanie propozycji do rocznych planów pracy.
  2. Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
  3. Organizowanie wykonania zadań nałożonych na Starostę przepisami ustaw w celu ich wykonania.
  4. Organizowanie wykonania zarządzeń i poleceń Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
  5. Rozpatrywanie skarg kierowanych do Starosty, Zarządu Powiatu , badanie zasadności skarg, analizowanie źródeł i przyczyn ich powstania, podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe załatwianie skarg, przyjmowanie interesantów i udzielanie im wyjaśnień.
  6. Podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe załatwienie spraw kierowanych przez Rzecznika Praw Obywatelskich.
  7. Przygotowanie niezbędnych materiałów i wykonanie czynności związanych z organami administracji oraz innymi jednostkami organizacyjnymi realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej.
  8. Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony tajemnicy państwowej i służbowej.
  9. Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony przeciwpożarowej.
  10. Przygotowanie projektów uchwał Rady i Zarządu Powiatu z zakresu funkcjonowania Centrum.
  11. Współdziałanie z jednostkami państwowymi, samorządowymi, organizacjami społecznymi, charytatywnymi oraz związkami wyznaniowymi.
  12. Opracowywanie wymaganych sprawozdań statystycznych.
  13. wykonywanie innych zadań zgodnie z kompetencją Starosty, Zarządu Powiatu i Kierownika Centrum.
  14. Składanie wniosków i ich wdrażanie w ramach Priorytetu VII Działanie 7.1 w ramach
  15. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

§ 4

  1. Do Pionu Finansowo – Księgowego należą sprawy kompleksowego planowania budżetu w zakresie finansowym i rzeczowym, analizowanie oceny kontroli oraz sprawozdawczości i jego realizacji, obsługi finansowo – księgowej i gospodarczej Centrum, a w szczególności:
    1. koordynowanie prac z zakresu opracowywania budżetu, szczegółowego układu wykonawczego, koordynowanie prac planistycznych
    2. wykonywanie funkcji dysponenta środków budżetu, przekazywanie środków podległym dysponentom, sporządzanie wymaganych sprawozdań z wykonania budżetu, środków pozabudżetowych oraz realizacji zadań inwestycyjnych
    3. obsługa finansowo – księgowa w zakresie budżetu i środków pozabudżetowych opiniowanie projektów aktów prawnych Kierownika Centrum oraz decyzji rodzących skutki finansowe,
    4. gospodarowanie rzeczowymi składnikami majątkowymi oraz współpraca i współdziałanie w tym zakresie z pozostałymi Zespołami Centrum
    5. miesięczne rozliczanie faktur,
    6. planowanie i realizowanie inwestycji, remontów oraz zakupów inwestycyjnych i opracowywanie sprawozdawczości w tym zakresie
  2. Do zadań głównego księgowego należy:
    1. prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
    2. organizowanie, sporządzania, obiegu , archiwizowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych, ochronę mienia będącego w posiadaniu Centrum, sporządzanie kalkulacji wynikających kosztów wykonania zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
    3. bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości oraz sporządzanie kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań, sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu Centrum oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób mających odpowiedzialność za to mienie, prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych , nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne oraz jednostki nie bilansujące samodzielnie,
    4. prowadzenie gospodarki finansowej Centrum zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na: wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki, zapewnienie pod względem prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę, przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych , zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia rozliczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
    5. analiza środków przydzielonych z budżetu,
    6. kierowanie pracą podległych pracowników,
    7. opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Kierownika Centrum, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,
    8. kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu i ich analiz.

§ 5

Do zadań Pionu ds. Pomocy Społecznej należą w szczególności:

  1. opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka – po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami. przygotowywania materiałów do kierowania uprawnionych osób do placówek opiekuńczo – wychowawczych, zakładów opiekuńczo – leczniczych, domów pomocy społecznej oraz ustalanie odpłatności za pobyt w tych placówkach,
  2. prowadzenie specjalistycznego poradnictwa
  3. organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym,
  4. zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności poprzez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjnoopiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie,
  5. pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu,
  6. przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
  7. pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się
  8. pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy organizowania i prowadzenia ośrodka interwencji kryzysowej,
  9. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
  10. prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób,
  11. prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnim dziećmi kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
  12. prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej,
  13. udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
  14. szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,
  15. doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu,
  16. podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
  17. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego,
  18. sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej,
  19. pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
  20. prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
  21. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
  22. realizowanie dla kombatantów i osób represjonowanych zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych,
  23. dokonywanie analiz sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw,
  24. kierowanie osób uprawnionych do zakładu opiekuńczo-leczniczego na terenie powiatu.

§ 6

Do zadań pionu ds. Pomocy Niepełnosprawnym należą w szczególności:

  1. Opracowanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych.
  2. Podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności,
  3. Opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa
  4. Współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej tych osób.
  5. Dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych.
  6. Dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
  7. Dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów.
  8. Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych.
  9. Dofinansowanie rehabilitacji dzieci i młodzieży,
  10. Dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej,
  11. Zastępowanie Przewodniczącego Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w czasie jego nieobecności w zakresie przyjmowania wniosków i udzielania informacji interesantom.

§ 7

  1. Pracą Centrum kieruje Kierownik na zasadzie jednoosobowego kierownictwa.
  2. Do obowiązków kierownika należy w szczególności:
    1. wydawanie decyzji indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej zgodnie z upoważnieniem Starosty,
    2. organizowanie pracy oraz pełnienie obowiązków przełożonego służbowego dla pracowników Centrum,
    3. koordynowanie działalności pracowników Centrum,
    4. zapewnienie podejmowania przedsięwzięć wynikających z bieżącej polityki nadrzędnych organów władzy samorządowej i administracji rządowej,
    5. zapewnienie skutecznej kontroli realizacji ustalonych zadań i przestrzegania prawa,
    6. dbanie o należyte załatwienie spraw obywateli oraz efektywność i dyscypliny pracy,
    7. wykonywanie kontroli wewnętrznej Centrum,
    8. zapewnienie kompleksowego rozwiązywania problemów z zakresu działania Centrum.
  3. W czasie nieobecności kierownika obowiązki jego pełni jeden z pracowników Centrum na podstawie i w zakresie upoważnienia udzielonego przez Kierownika. W braku innego zapisu w upoważnieniu zakres zastępstwa rozciąga się na wszystkie czynności należące do Kierownika.