Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie, zwany dalej „regulaminem” określa szczegółową organizację, zakres oraz tryb pracy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie .
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie, zwanej dalej „Centrum”, jest jednostką organizacyjną wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej i działa na podstawie:
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142,poz. 1592, z późn. zm.)
- ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn.zm.)
- Centrum realizuje zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej, jak również określone w następujących aktach prawnych:
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
- ustawy o ochronie zdrowia psychicznego,
- ustawy o zakładach opieki zdrowotnej
- ustawie o finansach publicznych,
- innych ustaw.
§ 2
- Centrum kieruje Kierownik przy pomocy Głównego Księgowego i pozostałych pracowników Centrum.
- W skład Centrum wchodzą następujące piony:
- finansowo – księgowy,
- pomocy społecznej,
- pomocy niepełnosprawnym,
- Przy Centrum działają:
- Ośrodek Interwencji Kryzysowej
- Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności
§ 3
Zadania wspólne dla wszystkich pionów:
- Opracowywanie propozycji do rocznych planów pracy.
- Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
- Organizowanie wykonania zadań nałożonych na Starostę przepisami ustaw w celu ich wykonania.
- Organizowanie wykonania zarządzeń i poleceń Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
- Rozpatrywanie skarg kierowanych do Starosty, Zarządu Powiatu , badanie zasadności skarg, analizowanie źródeł i przyczyn ich powstania, podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe załatwianie skarg, przyjmowanie interesantów i udzielanie im wyjaśnień.
- Podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe załatwienie spraw kierowanych przez Rzecznika Praw Obywatelskich.
- Przygotowanie niezbędnych materiałów i wykonanie czynności związanych z organami administracji oraz innymi jednostkami organizacyjnymi realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej.
- Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony tajemnicy państwowej i służbowej.
- Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony przeciwpożarowej.
- Przygotowanie projektów uchwał Rady i Zarządu Powiatu z zakresu funkcjonowania Centrum.
- Współdziałanie z jednostkami państwowymi, samorządowymi, organizacjami społecznymi, charytatywnymi oraz związkami wyznaniowymi.
- Opracowywanie wymaganych sprawozdań statystycznych.
- wykonywanie innych zadań zgodnie z kompetencją Starosty, Zarządu Powiatu i Kierownika Centrum.
- Składanie wniosków i ich wdrażanie w ramach Priorytetu VII Działanie 7.1 w ramach
- Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.
§ 4
- Do Pionu Finansowo – Księgowego należą sprawy kompleksowego planowania budżetu w zakresie finansowym i rzeczowym, analizowanie oceny kontroli oraz sprawozdawczości i jego realizacji, obsługi finansowo – księgowej i gospodarczej Centrum, a w szczególności:
- koordynowanie prac z zakresu opracowywania budżetu, szczegółowego układu wykonawczego, koordynowanie prac planistycznych
- wykonywanie funkcji dysponenta środków budżetu, przekazywanie środków podległym dysponentom, sporządzanie wymaganych sprawozdań z wykonania budżetu, środków pozabudżetowych oraz realizacji zadań inwestycyjnych
- obsługa finansowo – księgowa w zakresie budżetu i środków pozabudżetowych opiniowanie projektów aktów prawnych Kierownika Centrum oraz decyzji rodzących skutki finansowe,
- gospodarowanie rzeczowymi składnikami majątkowymi oraz współpraca i współdziałanie w tym zakresie z pozostałymi Zespołami Centrum
- miesięczne rozliczanie faktur,
- planowanie i realizowanie inwestycji, remontów oraz zakupów inwestycyjnych i opracowywanie sprawozdawczości w tym zakresie
- Do zadań głównego księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
- organizowanie, sporządzania, obiegu , archiwizowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych, ochronę mienia będącego w posiadaniu Centrum, sporządzanie kalkulacji wynikających kosztów wykonania zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
- bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości oraz sporządzanie kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań, sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu Centrum oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób mających odpowiedzialność za to mienie, prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych , nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne oraz jednostki nie bilansujące samodzielnie,
- prowadzenie gospodarki finansowej Centrum zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na: wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki, zapewnienie pod względem prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę, przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych , zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia rozliczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
- analiza środków przydzielonych z budżetu,
- kierowanie pracą podległych pracowników,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Kierownika Centrum, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,
- kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu i ich analiz.
§ 5
Do zadań Pionu ds. Pomocy Społecznej należą w szczególności:
- opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka – po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami. przygotowywania materiałów do kierowania uprawnionych osób do placówek opiekuńczo – wychowawczych, zakładów opiekuńczo – leczniczych, domów pomocy społecznej oraz ustalanie odpłatności za pobyt w tych placówkach,
- prowadzenie specjalistycznego poradnictwa
- organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym,
- zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności poprzez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjnoopiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie,
- pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu,
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
- pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się
- pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy organizowania i prowadzenia ośrodka interwencji kryzysowej,
- pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
- prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób,
- prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnim dziećmi kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej,
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
- szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,
- doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu,
- podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego,
- sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej,
- pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
- prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
- realizowanie dla kombatantów i osób represjonowanych zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych,
- dokonywanie analiz sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw,
- kierowanie osób uprawnionych do zakładu opiekuńczo-leczniczego na terenie powiatu.
§ 6
Do zadań pionu ds. Pomocy Niepełnosprawnym należą w szczególności:
- Opracowanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych.
- Podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności,
- Opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej tych osób.
- Dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych.
- Dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
- Dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów.
- Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych.
- Dofinansowanie rehabilitacji dzieci i młodzieży,
- Dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej,
- Zastępowanie Przewodniczącego Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w czasie jego nieobecności w zakresie przyjmowania wniosków i udzielania informacji interesantom.
§ 7
- Pracą Centrum kieruje Kierownik na zasadzie jednoosobowego kierownictwa.
- Do obowiązków kierownika należy w szczególności:
- wydawanie decyzji indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej zgodnie z upoważnieniem Starosty,
- organizowanie pracy oraz pełnienie obowiązków przełożonego służbowego dla pracowników Centrum,
- koordynowanie działalności pracowników Centrum,
- zapewnienie podejmowania przedsięwzięć wynikających z bieżącej polityki nadrzędnych organów władzy samorządowej i administracji rządowej,
- zapewnienie skutecznej kontroli realizacji ustalonych zadań i przestrzegania prawa,
- dbanie o należyte załatwienie spraw obywateli oraz efektywność i dyscypliny pracy,
- wykonywanie kontroli wewnętrznej Centrum,
- zapewnienie kompleksowego rozwiązywania problemów z zakresu działania Centrum.
- W czasie nieobecności kierownika obowiązki jego pełni jeden z pracowników Centrum na podstawie i w zakresie upoważnienia udzielonego przez Kierownika. W braku innego zapisu w upoważnieniu zakres zastępstwa rozciąga się na wszystkie czynności należące do Kierownika.